CASE #260
CASE #260 – Falling hook block just misses worker
The wire rope holding the hook block of an overhead travelling crane broke, causing the hook block to fall 6 metres (20) feet to the ground, landing less than an arm’s length away from the worker operating the crane.
The wire rope broke because the hook block had been pulled up beyond the upper limit switch, bringing it tight to the drum. The torque of the drum motor was powerful enough to snap the wire rope.
Subsequent examination discovered bent parts in the trip lever mechanism, and because of this the trip lever failed to activate the upper limit switch. Regular routine inspections did not detect the faulty trip lever mechanism.
- All workers must be trained to recognize and avoid the hazards associated with their work.
- Employers must ensure that cranes are maintained properly and inspected regularly.
- Crane operators should verify that the safety devices are working prior to each use.
- An upper limit switch must be set so it will open the circuit to the hoist motor before the hook block reaches its upper limit as specified by the manufacturer.
Le câble métallique retenant le moufle à crochet d’un pont roulant s’est rompu, ce qui a fait tomber le moufle à crochet de 6 mètres (20) pieds au sol, atterrissant à moins d’une longueur de bras du travailleur qui conduisait la grue.
Le câble métallique s’est rompu parce que le moufle à crochet avait été tiré au-delà de l’interrupteur de fin de course supérieur, le rapprochant ainsi du tambour. Le couple du tambour moteur était suffisamment puissant pour casser le câble métallique.
Un examen ultérieur a permis de découvrir des pièces tordues dans le mécanisme du levier de déclenchement et, de ce fait, le levier de déclenchement n’a pas réussi à activer l’interrupteur de fin de course supérieur. Les inspections de routine régulières n’ont pas permis de détecter le mécanisme défectueux du levier de déclenchement.
- Tous les travailleurs doivent être formés pour reconnaître et éviter les dangers associés à leur travail.
- Les employeurs doivent s’assurer que les grues sont entretenues correctement et inspectées régulièrement.
- Les grutiers doivent vérifier que les dispositifs de sécurité fonctionnent avant chaque utilisation.
- Un interrupteur de fin de course supérieur doit être réglé de sorte qu’il ouvre le circuit du moteur du treuil avant que le moufle n’atteigne sa limite supérieure, tel que spécifié par le fabricant.
Weekly Safety Reminder – It Really Happened A weekly micro-learning email to keep safety top of mind.Every Monday morning, we send out a brief safety incident report, of one actual workplace accident, along with preventative measures that could have prevented the accident. Not all events will pertain to everyone’s industry, but the goal of keeping safety top of mind is global. This micro-learning email takes only 2-3 minutes to review and gives valuable insight into a real-life situation. And more importantly, reminds us all to stay vigilant when it comes to safety practices.